22580505 - 28111110 - 021

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مخراج کاری چیست ؟

فهرست عناوین

مخراج کاری چیست ؟

مکان شما:خانه/مقالات جواهرسازی/سنگ شناسی/مخراج کاری چیست ؟

مخراج

مخراج کاری یا مرصع کاری چیست و در کجا کاربرد دارد ؟

از دوران قدیم تا کنون کار بر روی فلز و سنگ برای ساخت انواع ابزار آلات و لوازم توسط بشر مورد استفاده قرار میگرفته است. به مرور زمان با کشف فلزات و سنگهای گرانبها و زیبا ، انسان توانست با بهره گیری از هنر و خلاقیت خود اقدام به ساخت زیور آلات و لوازم تزئینی نمایند که اغلب ترکیبی از فلزات و سنگهای ارزشمندی چون عقیق ، فیروزه ، مروارید ، یاقوت ، لعل ، اوپال ، الماس و… هستند.

دانستن خواص این سنگ ها به شما در انتخاب آن ها کمک میکند. برای نمونه فیلم زیر که در مورد خواص سنگ فیروزه است را در اختیار شما قرار داده ایم:

همین الان ببین : فیلم خواص سنگ فیروزه

در فرایند ساخت زیور آلات چندین مرحله وجود دارد که هر کدام نیاز به تخصص خاص خودش دارد.یکی از مهمترین مراحلی که در زمینه ساخت زیور آلات ترکیبی از فلز و سنگ وجود دارد ، قسمت نهایی کار و قرار دادن سنگ در پایه مخصوص طراحی شده روی کار است. این عمل را مخراج کاری یا مرصع کاری نیز مینامند.
مخراج کاری که در زبان انگلیسی به آن Stone Setting یا Stone Loading هم گفته می شود از حساس ترین بخشهای طراحی یک جنس زینتی جواهر نشان است.

انگشتری را در نظر بگیرید ، با نهایت دقت و ظرافت طراحی میگردد و نقوش مختلفی بر رکاب آن زده می شود. در قسمت فوقانی که پایه ی سنگ زینتی قرار دارد ظریف ترین بخش کار است و به جرأت میتوان گفت که تمام زیبایی یک انگشتر میتواند همین قسمت باشد.
زیرا این پایه به سبکها و مدلهای متنوعی قابل طراحی است. تاجهای کوتاه یا بلند، تک پایه، چند پایه و…
حال کار گذاشتن سنگ تزئینی در این قسمت خود هنر خاصی میطلبد. مخراج کار میبایست با تمام دقت و حوصله سنگ را در این قسمت قرار داده و آنرا در جای خود محکم نماید.

مطالعه بیشتر
چاروئیت و خواص و کاربرد آن در جواهرسازی

مطالعه بیشتر

ملانیت یا لعل سیاه ، خواص و کاربردهای آن

مخراج
مخراج

در امر مخراج کاری سنگها بسته به نوع پایه طراحی شده، به طرق مختلفی نصب میگردند. از عمده روشهای آن نشاندن سنگ یا گوهر بصورت ریلی، قلمزنی، کاسه ای و چنگی میباشد که برای سنگهای ریز کاربرد دارند.
برای سنگهای درشت نیز روشهایی چون نبشی، چنگی و دیواره ای بکار برده میشود.
به جهت حفظ زیبایی و آثار طبیعی سنگ و دیگر عناصر بکار رفته در ساخت جواهرات و زیور آلات، عموماً استفاده از چسب و دیگر مواد شیمیایی که امکان از بین رفتن در اثر مرور زمان را دارند، مقدور نمیباشد.
به همین دلیل است که در حین مخراج کاری پایه های نگهدارنده سنگ به گونه ای باید برای محکم نگه داشتن آن تنظیم گردد که آسیبی به سنگ نرساند.

کمی فشار محکم ممکن است روی سنگ پریدگی یا ترک خوردگی ایجاد نماید، یا بر اثر استفاده نادرست از ابزار، روی پایه های نگه دارنده خط و خش ایجاد گردد.
امر مخراج کاری زمانی حساستر میگردد که بجای انگشتر، بخواهیم روی زیورآلات ظریف تری چون گوشواره و گردنبند سنگهای زینتی بسیار ریز و ظریف را جای گذاری نماییم.

ادامه :  آموزش مخراج کاری و کلاس های مرصع کاری در کارگاه های آموزش تخصصی پویا اندیش

مخراج
4.8/5 - (24 امتیاز)

مطالعه بیشتر

زمرد ، خواص و کاربردهایش
سنگ گارنت تساوریت ، خواص و کاربردهای آن
سیترین (Citrine) ، خواص سیترین و کاربرد آن در جواهرسازی
گوشواره های فلزی چکش خورده
کاسیتریت خواص و کاربرد آن در جواهرسازی
کروندوم (Corundum) ، خواص و کاربردهای آن
طراحی طلا و جواهر با نرم افزار جذاب ماتریکس گلد
لعل سبز (Demantoid) ، خواص لعل سبز
یاقوت کبود ستاره ای ، خواص و کاربردهای آن
باباقوری Botswana ، خواص و کاربردهای آن
چگونه طراح جواهرات شویم؟
سوراخ کردن فلز در جواهرسازی
موکائیت Mookaite ، خواص و کاربرد آن در جواهرسازی
بازار کار طراحی طلا و جواهر
کانزیت ، خواص و کاربردهای آن
لحیم کاری و جوشکاری
نرم افزار TinkerCad ابزاری مناسب برای طراحی جواهرات
عکاسی جواهرات | عکاسی زیورآلات
تورمالین-چشم-گربه-ای ، خواص و کاربردهای آن
اوناکیت (Unakite) یوناکیت ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی
توپاز امپریال ، خواص و کاربردهای آن
سنگ قمر چشم گربه ای
تورومالین (Tourmaline) ، خواص ترومالین
تاریخچه جواهر سازی در ایران
پکتولیت ، خواص و کاربردهای آن
سنگ خورشید و خواص آن
روش های اتصال آویز به گردنبند
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی جواهرسازی آموزشگاه پویااندیش
گوشواره های فلزی چکش خورده

گوشواره های فلزی چکش خورده

مقاله آموزشی مربوط به کار با گوشواره های فلزی شامل تکنیک های کار با فلز و کمی کار با سیم و جلادهی می شود. 
مراحل انجام این پروژه آسان است و نتایج بسیار زیبایی بدست خواهد آمد.

مطالعه مقاله